zaterdag, september 10, 2005

De Standaard... niet toevallig de Vlaamsche Standaard

Het was weer eens zover vandaag. Kim Clijsters verslaat Maria Sharapova. Olé. De tweede Belgische grandslamzege van het jaar is binnen bereik. Spijtig dat het Justine niet is, maar goed. Geen enkele speelster zal er dit jaar twee gewonnen hebben. Ook de Williamsen hebben de titels onder elkaar verdeeld (Australian/Wimbledon).
En wat schrijft De Standaard dan? "Kansen op Vlaamse Grand Slam stijgen" Godverdomme. Moet dat nu echt? Ik probeer de laatste dagen al zeer hard te vergeten dat Clijsters een vrij hoog Vlaamsch Boerinneke-gehalte heeft. Het was bijna gelukt. Ze kan er ook niet aan doen dat ze zo geboren is. Soms is ze zelfs sympathiek. Maar het Vlaamse mediacircus errond, "das ist mir zum kotzen". Precies alsof het niet belangrijk is dat Justine Henin al 4 grand slams gewonnen heeft. Alsof nu pas het eerste hoogtepunt van de Belgische tennissport op de proppen komt. "Onze" Kim tegen de buitenwereld. Komaan zeg. En dan die glunderende gezichten van de Sporza-journalisten als Clijsters voor het eerst sinds lang weer eens wint van Henin... Waar is dat goed voor?
De twee speelsters zijn evenveel waard, en beklemtonen zélf dat ze geen verdere rivaliteit willen creëren. Als Henin wint, is het een Belgische. Verliest ze, dan is het een Waalse. Wint Clijsters, dan is het "onze Vlaamsche Kim", verliest ze, dan is het gewoon Kim Clijsters. Wake up, they're Belgian. Both.

6 opmerkingen:

dIVUS zei

Eerst en vooral: Kim, dat ís gewoonweg een Vlaamsche boerendochter.

Verder (en ik wéét dat je kan tegenargumenteren dat het het staatsburgerschap is dat telt) is sport een bevoegdheid van de gemeenschappen ;-)

Frederik Dhondt zei

Ik denk niet dat grondwettelijk recht iets te maken heeft met sportverslaggeving. Bovendien wordt topsport georganiseerd op basis van nationaliteit, hoewel in dit concrete geval de tennissfederaties gesplitst zijn. Bij mijn weten staat op de identiteitskaart van la Clijsters nog altijd "Belg".

dIVUS zei

Ik wist het wel :-)

Algemeen gesteld zal mijn 'identificatie' afhangen van de context. Als men mij naar mijn nationaliteit vraagt, dan is het antwoord ook "Belg". Verder behoor ik tot de economische regio "Vlaanderen", de gezellige streek "Klein-Brabant" en de economische ruimte "Europa". Om maar enkele voorbeelden te geven. Tot op zekere hoogte is dat trouwens subjectief.

En wat betreft de zaak Clijsters, eigenlijk maakt dat allemaal niet uit. Los van het feit dat we niet weten of ze zichzelf meer Vlaming of Belg acht, heeft in een individuele sport als tennis dat epitheton helemaal geen belang.

Combineer dat met mijn enorme terughoudendheid tegenover het supporteren voor een persoon/ploeg, en je zal mij nooit "onze Kim" of "onze Justine" horen zeggen.

Ik wil mooi tennis, en al komt de winnares uit Burkina Faso, dan nog zal me dat worst wezen.

But that is just me of course.

Peter zei

Sport interesseert mij geen ballen, maar ik vind 't ook wel fijn als Kim wint. Wat Justine betreft: die is voor mij even buitenlands als de andere buitenlanders. Als ik naar Wallonië ga, voel ik mij ook in het buitenland. Dergelijke zaken zijn gewoon normaal...

Bregt S. zei

Ze zullen er zelf wel niet speciaal bij stilstaan. Het gebruik van 'Belg', 'Vlaming' en 'Waal' is altijd al een beetje een allegaartje van gewoonteregels geweest die van situatie tot situatie verschillen. Enkel als er expliciet tégen 'de andere kant' wordt geschreven, geeft het wat een vieze nasmaak.

Enfin, er wordt nu wel tegen Henin geschreven, maar dat mens is dan ook verschrikkelijk lelijk.

Peter zei

Amai nog niet. En toen de borsten uitgedeeld werden, zei ze "'k moe gén en"