maandag, april 10, 2006

De sluier over het gezicht van het VB



Blokwatch is dit weekend met een petitie gestart om "La Face Cachée du Vlaams Blok", een reportage van de RTBF uit 2004, op de VRT te krijgen. Toentertijd is de tape aangeboden aan de publieke omroep, maar werd het stuk niet uitgezonden, omdat het "te gevoelig" zou liggen bij de Vlaamse kijker. Klinkt een beetje flauw. De Vlaamse kijker heeft recht op degelijke onderzoeksjournalistiek en een beetje politieke controverse op het scherm kan geen kwaad. Er kan overigens altijd een reportagemaker opstaan om "La Face Cachée" tegen te spreken. Het debat smoren in alle stilte is geen optie. Vooral niet gezien de ronduit gruwelijke percentages die het VB haalt bij jongeren. Tekenen dus, die petitie!

Meer informatie op www.vlaams-burgerinitiatief.be.




1 opmerking:

Ludovic Bol zei

Hey hey,

ik heb de documentaire vorig jaar gezien (op een van de zuidelijke zenders). Ik vond ze niet echt schitterend. Uiteraard is ze negatief voor het Belang, maar als er na de documentaire zelf geen panelgesprek is die de zaken in perspectief plaatst en de kijker wijst op 'bruine' elementen, dan vrees ik dat veel kijkers deze reportage zullen ervaren als de reportage die hen aantoonde dat het Blok en Dewinter normale mensen/een normale partij zijn.

In de documentaire zelf wordt geen brandhout gemaakt van Dewinter, dat bedoel ik.

Ik had meer verwacht van de documentaire. Maar natuurlijk wil ik ze ook zien op tv bij ons, al is ze genomen met de Walen als publiek in het achterhoofd, op Vlamingen heeft ze niet dezelfde uitwerking.
Alleen denk ik dat sommigen teleurgesteld zullen zijn. De hetze rond het wel of niet op tv-komen vind ik een belangrijkere discussie dan de inhoud van de serie (althans toch de maandenlange discussie die er in Wallonië rond gevoerd is).