dinsdag, augustus 08, 2006

Lokerse Feesten

Gisteren voor de eerste maal in mijn leven des avonds de Lokerse Feesten aangedaan. Beetje verrast door de omvang (veel kleiner dan ik gedacht had, verwachtte het toch minstens even groot als Feest in het Park "van bij ons") en door de geringe afstand die Huise van Lokeren scheidt (maar een half uurtje met de auto over de E-17). Band die ik wou zien: Zornik. Reden: aangekondigd op hun site dat ze een nieuwe festivalset klaarhadden. Festival, dat klinkt in elk geval niet meer als "akoestisch" of "theatertournee" (wat me overlaatst in de Handelsbeurs serieus was tegengevallen).



Ondanks een nagenoeg onverstaanbaar begin van elk nummer -doe iets aan die installatie of hou een deftige soundcheck, serieus!- klonk het ook weer als twee jaar geleden. Koen Buyse krijgt het publiek makkelijk mee op de klassiekers en spaart zijn hitjes slim op voor het eerste en tweede bis-rondje. Vooral de traditionele afsluiter met Hey Girl, You Move Me, Scared of Yourself en een door de massa solo gekeeld "Goodbye bevestigde nog eens de podiumcapaciteiten van het beest in de leadzanger.


Toch een paar minpuntjes. Hoewel de androgyne zanger graag koketteert met zijn ter plekke getweakte nummers (paar woorden vervangen in de tekst, dingen wat hoger of lager zetten), kreeg je de indruk dat hij zoiets vooral uithaalt om te verdoezelen dat hij live niet kan wat hij op cd brengt. Goed, ik heb al ronduit sublieme optredens van Zornik gezien, maar hier leek het gouden randje er een beetje af te bladderen. Maar misschien komen ze er wel terug in. Zornik lanceerde alvast een paar nieuwe nummers. Hun traditionele tactiek getrouw, zullen ze er wel een paar als single lossen en de Afrekening bestormen, om rond de jaarwisseling een nieuwe plaat uit te brengen. Die hen hopelijk op Werchter brengt. Het optreden van drie jaar geleden staat me nog altijd bij als een ronduit verpletterend concert :).

Geen opmerkingen: