zaterdag, oktober 07, 2006

De laatste loodjes afgelegd

Na weken vergaderen, huisbezoeken, bussen, debatteren en een autokaravaan zit de campagne er op. Niets te vroeg voor de meeste kandidaten en kiezers. Na een -naar Zingemse normen- relatief vriendelijke kiesstrijd mag de burger morgen zelf de knoop doorhakken.

Dat jullie de keuze hebben tussen het project van Samen en de salvo's van de andere partij, hoef ik niet meer te herhalen. Ik ga dan ook geen aandacht meer besteden aan het uitspitten van een van onze programmapunten. De lijnen zijn voldoende duidelijk getrokken. Samen staat als groep achter een lijvige eisenbundel, die op voorhand uitgebalanceerd is en getoest op haalbaarheid.

Wat ik wél zou willen beklemtonen, is dat er weldegelijk een echte keuze bestaat morgen. Voor wie de eerste keer gaat stemmen, nog niet zo lang in de gemeente woont of de Zingemse politiek maar van ver volgt, lijkt het waarschijnlijk allemaal nogal bevreemdend. Ten opzichte van de nationale partijen is het ook moeilijk om jezelf in een van de twee formaties te herkennen.

Dit zijn dan ook lokale verkiezingen. De inzet is een bestuursniveau met al bij al vrij geringe bevoegdheden. Een gemeente in België kan enkel regelen wat niet door een andere overheid beslist wordt. Veel ruimte voor ideologische profilering is er dus niet. Waar deze verkiezingen over gaan, is voor een groot deel goed bestuur.

Een aandachtig lezer heeft waarschijnlijk onbewuste parallellen gevonden in beide programma's. Heeft de een gekopieerd van de ander? Misschien. Daar ga ik me niet over uitspreken. De dieper liggende reden is, dat je over de basis van een groot aantal items lokaal gewoon niet kàn discussiëren (vergrijzing, wegenwerken, jeugd...) omdat de opties beperkt zijn. Het verschil wordt wél gemaakt in de uitwerking en in persoonlijkheden.

Ik ben kandidaat voor Samen omdat ik de groep aan het werk gezien heb in de vorige legislaturen. En gezien heb hoe de gemeente veranderde (de voorbeelden zijn te talrijk om hier te vermelden). Je kan maar verder gaan als je een basis hebt om op te bouwen. Hoewel we nu aan een generatiewissel toe zijn (het volstaat naar de samenstelling van de lijsten te kijken), vind ik enkel bij Samen een competente groep mensen die gedreven naar een doel kan werken. Je kan wel een idee delen met een ander, maar het kunnen omzetten is nog een ander paar mouwen. Ik bouw liever op beton dan op los zand. De samenwerking tijdens deze campagne laat het beste vermoeden voor de volgende zes jaar. Wie er ook verkozen mag zijn...

Geen opmerkingen: