vrijdag, april 27, 2007

Prentjes tot verheffing van het volk

Een absolute aanrader: de beeldendatabank van de Réunion des Musées Nationaux (Frankrijk). Geef in wat je wil en vind het in het oneindige bestand van de Franse nationale musea (= een hoop kastelen, paleizen en bibliotheken, allemaal onder één klik verzameld). Op de Vlaamsche tegenhanger Lukasweb lijkt het wel armoe troef (ochere 57 resultaten voor 18de eeuw, waarvan de helft tekeningen van plantjes).

(onderhandelingen van Rastatt, 1714)

(Lodewijk XIV stelt zijn kleinzoon voor als Filips V van Spanje, 1700)

(Lodewijk XIV en Filips IV op het Fazanteneiland, 1659)

(het befaamde portret van Mazarin door Mignard)

Mappe-monde van Nicolas De Fer (1714)

(18de eeuws plan-relief van Oudenaarde, Musée des Beaux Arts - Lille)

(beleg van Oudenaarde, Oostenrijkse Successieoorlog)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Geachte,

Ik stel me even voor.. 'k Ben gepassioneerd door slagvelden in het algemeen, en heb een zwak voor die uit de 18de eeuw (Louis XIV/XV).
Momenteel werk ik aan een 3D-animatie en interactieve cd-rom over de Slag van Ramillies 1706.
In 2004 heb ik te Blindheim (D) de 300ste herdenking van de Slag van Blenheim bijgewoond, en vorig jaar die van "Ramillies".

Nu kijk ik met belangstelling uit naar wat er volgend jaar op het programma staat betreffend de 300ste verjaardag van de Slag van Oudenaarde. Kan u mij daar meer over vertellen?

Alvast bedankt, en "keep up the good work!"

Mvg,
Ugo Janssens

PS: Indien gemakkelijker, kan u me ook bereiken op het volgende e-mail adres: ugo_jg@yahoo.com

Pieter zei

Beste,

Kan u enkele gebouwen verduidelijken op het reliëfplan waarvan u beweert dat het dat van oudenaarde is? Ik kan me moeilijk oriënteren en ben er eigenlijk vrij zeker van dat het niet het reliëfplan van Oudenaarde is. Een aantal zaken lijken mij gewoon niet te kloppen. Zo is er aan de westkant van de stad (voor St-Walburgakerk)nooit een groot stadsdeel geweest zoals voor de kerk op uw foto. En ik denk dat u me erin zal volgen dat er geen twee grote kerken zijn gebouwd in Oudenaarde...
+101 andere zaken(stratenplan, gebouwen,..)

Ik vraag me wel af welke stad dit dan is.. kan u het laten weten als het u te binnen schiet?

Frederik Dhondt zei

Beste,

Ik heb er geen flauw idee van welke stad wordt afgebeeld. Deze post gaat gewoon over de database van de Réunion des Musées Nationaux (www.photo.rmn.fr). Ik wou de er de aandacht op vestigen, dat een schat aan afbeeldingen gratis ter beschikking staat op die locatie.

Wat hier wordt afgebeeld, is wat in de database van de rmn wordt aangeduid als Oudenaarde. Ik heb niet echt bekeken of het nu precies over de stad ging of niet. Wenst u de "echte" maquette te raadplegen, dan kan u die "en vrai" bewonderen in de Lakenhalle aan het Oudenaardse stadhuis (www.oudenaarde1708.be).

Mvg,

Frederik Dhondt

Philip zei

Dag Frederik,

Dat is ongetwijfeld Aire-sur-Lys.

Je herkent de kerk en het stadhuis.

Groeten

Philip Van den Daelen