woensdag, november 21, 2007

Voor de zoveelste keer geblokkeerd...



Daar gaan we weer! Dag 8 van de transportstakingen. Gisteren een aanzienlijke betoging in Parijs (aangezien ook de leerkrachten en andere ambtenaren het werk hadden neergelegd). Maar Sarkozy zal (uiteraard) niet toegeven... Gevolg: vanochtend voor een gesloten deur in de Sorbonne. Na een half uur (9:00, uur van mijn les) binnengelaten. Resultaat: 6 van de 90 studenten aanwezig, professor Chaline in geen velden of wegen te bekennen. Het gerucht gaat dat hij vorige week (toen de universiteit werd gesloten om 8:30) op café heeft lesgegeven, aan de groep die ook het voorgaande uur van hem les had. Niemand die weet wàt hij gezien heeft (cursussen bestaan hier niet).
Volgende etappe: inschrijvingen in Cujas (rechtenbib) en St-Geneviève (bib met 19de- en 18de eeuwse bronnen voor thesis) voltooien. Telkens een half uur aanschuiven. Drie veiligheidscontroles... Pays de merde. De les van 13h is inmiddels verplaatst naar de Rue Serpente (een andere campus, vlakbij). Wat er daarna gebeurt, is niet duidelijk. Er is opnieuw een boodschap van mijnheer Pite (de rector van Paris IV) dat de campus Sorbonne geopend is, maar een kwartier nadat hij zijn bericht verzond, werd er alweer "gefiltreerd" geblokkeerd. Vlak na het openen van de deuren om 9.00 zag ik overigens drie anarchisten/bloqueurs gehaast door de gangen hossen... Het zou me niet verbazen mocht alles straks opnieuw potdicht zijn.

Overigens: gisteren werd ik, bij het verlaten van de alweer wegens transportstaking vroeger sluitende archieven van Vincennes, opgebeld door Eline Strik van het Nieuwsblad, wat resulteerde in dit artikel. Hoewel mijn woorden correct zijn weergegeven, zou ik toch willen opmerken dat de parafrase (ik zat in de metro toen ik werd opgebeld, wat ervoor gezorgd heeft dat ik niet altijd even duidelijk verstaanbaar was) een aantal nuances heeft doen sneuvelen, die onterecht de indruk zouden kunnen geven dat ik als een blok achter Sarkozy sta.

Quod non:

1. De "meeste studenten willen nog verder gaan dan Sarkozy": is enkel juist als je het leest in die zin, dat er meer studenten tegen de staking dan voor zijn. Het grootste deel is gewoon onverschillig. De hervorming van de universiteiten kan dus niet echt op steun van een meerderheid rekenen, wat door het artikel gesuggereerd wordt. Desondanks zijn de meesten niet bereid om er de huidige miserie (geen inhaallessen, complete onduidelijkheid en verwarring rond de lessen) voor te riskeren.

2. De pensioenhervorming voor de spoorwegen en de metro, dat is een andere zaak. Wordt gesteund door meerderheid van de Fransen en ben ik ook niet tegen. De weergegeven ergernissen en ongemakken zijn 100% correct. Vooral niet-stakende instellingen (bibliotheek, universiteit, archief) die er hun werking voor verminderen, zijn een ongelooflijke ergernis.

3. De problemen van koopkracht en de daaraan gelieerde ambtenarenstaking, geven ander beeld. Als ik "niet echt indrukwekkende betogingen" vermeld, gaat dat wel om de betogingen van de RATP en SNCF-vakbonden voor hun pensioen. De betogingen van gisteren lijken wat ruimer gemobiliseerd te hebben en hameren weldegelijk op de juiste nagel: de koopkracht van de Franse bevolking. Het leven is hier zeer duur, maar mensen verdienen veel minder dan in België (de helft van de Fransen moet rondkomen met minder dan € 1 500). Bovendien is de sociale ongelijkheid ook veel groter, wat nog verergerd wordt door een gebrek aan sociale mobiliteit: mensen uit lagere sociale klassen geraken op eigen verdienste nog maar moeilijk aan de top. Promotie maken in de particuliere sector is zeer moeilijk, binnengeraken aan de prestigieuze "grandes écoles" (privé-scholen, die niet door de overheid worden ondersteund en dus ook niet staken) wordt zeldzamer en zeldzamer.

Overigens: het stakingsrecord van de metro uit 1995 staat op drie weken, dat van de universiteiten uit 2006 (CPE) op twee maand...

Geen opmerkingen: