woensdag, december 12, 2007

Het marketinggenie van het jaar

Journalistenbond wil debat over 'marketeer van het jaar' Peter Vandermeersch



BRUSSEL - Onder de leden van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) is een discussie aan de gang of een hoofdredacteur kan verkozen worden tot marketeer van het jaar. Aanleiding is de verkiezing van Peter Vandermeersch van de Corelio-kranten De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk.
‘Er moet een debat komen over een betere scheiding tussen de redactie en de marketingafdeling’, zegt VVJ-secretaris Pol Deltour.

De Stichting Marketing en de lezers van het weekblad Trends verkozen in november Peter Vandermeersch tot marketeer van het jaar. Het is de eerste keer dat een journalist en hoofdredacteur die prijs wint. Volgens Deltour zijn de reacties in de Vlaamse mediasector verdeeld.

De scheiding tussen de redactie en de marketingafdeling was en is voor veel journalisten een belangrijk deontologisch aspect van hun werk. ‘Kan een hoofdredacteur zich extreem profileren als een marketeer? ‘, vraagt Deltour zich af. Hij wil de zaak ook nuanceren en beseft dat een krant anno 2007 ook verkocht moet worden. ‘Een hoofdredacteur moet zijn product, de krant, ook aan de man gebracht wordt en dus zo goed en aantrekkelijk mogelijk gemaakt wordt’, beseft Deltour.

De algemeen secretaris van de VVJ vindt dat het evenwicht nu zoek is. ‘Een hoofdredacteur zou een persprijs moeten winnen en een marketeer moet een marketeerprijs winnen.’ Er is ook een wettelijk en juridisch probleem, stelt Deltour. Volgens de wet op de erkenning van de beroepsjournalist uit 1963 kan een erkend beroepsjournalist genieten van allerlei voordelen en faciliteiten, waaronder de officiële perskaart. ‘Volgens die wet mogen journalisten hun activiteit niet combineren met een reclame-activiteit. Hier zitten we dus met een probleem.

Moet Vandermeersch zijn perskaart onmiddellijk inleveren? De onafhankelijke Erkenningscommissie, die voor de ene helft bestaat uit beroepsjournalisten en uit de andere helft uit directieleden van de mediabedrijven, moet zich daarover buigen. Deltour stelt zich de vraag of het niet consequenter zou zijn dat een hoofdredacteur zijn perskaart van beroepsjournalist inruilt voor een perskaart voor directieleden van een mediabedrijf.

Peter Vandermeersch erkent het bestaan van de spanning tussen marketing en redactie. Hij verdedigt zich ook en herhaalt dat hij gemengd blij was met de verkiezing tot marketeer van het jaar. Hij heeft naar eigen zeggen niet gesolliciteerd voor de prijs en benadrukt dat de jury hem heeft gekozen om journalistieke redenen. ‘De jury loofde onder meer de keuzes die ik heb gemaakt bij De Standaard, waaronder de invoering van regionaal nieuws, een nieuwswebsite en een ander formaat.’

‘Ik heb de journalisten ook duidelijk gemaakt dat ze schrijven voor hun lezers. En die willen niet langer alleen het harde nieuws, maar veel commentaar en duiding’, zegt Vandermeersch. ‘De krant moet inderdaad verkocht worden, maar dat wil niet zeggen dat het nieuws en de duiding eenvoudiger of makkelijker verteerbaar moeten gebracht worden. En dat betekent geenszins dat de journalisten hun stukken moeten voorleggen aan de marketeers.’

De raad van bestuur van de VVJ buigt zich over de hele kwestie op de vergadering van woensdag 19 december. In die raad van bestuur zitten vertegenwoordigers van alle soorten mediabedrijven in Vlaanderen. De voorzitter is VRT-journalist Marc Van de Looverbosch.

(www.standaard.be)

Ik herinner me nochtans een uitspraak over 1 miljoen Vlaams Blokkiezers, die toch ook kranten kochten... Goed dat men even stilstaat bij deze essentiële deontologische normen. Vandermeersch kan dan wel beweren dat marketing voor hem pas op de tweede plaats komt, toch is het beter dergelijke capaciteiten niet te stimuleren bij mensen die in de eerste plaats op een objectieve wijze de feiten moeten weergeven en vaak de "eerste rechter van de zaak" zijn.

1 opmerking:

Jonas zei

Gewéldige keuze van illustratie :-)