donderdag, april 10, 2008

Et c'est reparti

De verlenging van het universitaire protest die ik voorspeld had voor na de vakantie, is er uiteindelijk niet gekomen, maar de Franse onderwijswereld staat dankzij minister Xavier Darcos op straat voor een ander niveau: het middelbaar. Uw dienaar was vanochtend een paar uitzonderlijk mooie plannen gaan fotograferen in het Géniearchief in Vincennes. Vastbesloten voor de laatste keer het juk van het incompetente en brutale defensiepersoneel te hebben getorst ("Monsieur, la salle de références ferme!" "Monsieur, c'est impossible!" "Monsieur, c'est comme ça, je ne fais pas le règlement, je l'applique!"), begaf hij zich naar de Sorbonne voor het seminarie van zijn favoriete prof, Lucien Bély.




Ik was ternauwernood de RER Luxembourg uit, of ik zag de Boulevard St-Michel afgezet door een troepje tieners. Niets vreemd, dacht ik. Tot ik plots een honderdtal soortgenoten in mijn richting zag lopen, op de vlucht voor het waterkanon. Inderdaad. Een van de vele scholierenbetogingen (waarvoor ik om de haverklap opgebeld word door de te ijverige MJS-afdeling van het 14de arrondissement). Het heeft me niet belet om tot aan de Sorbonne te raken (de 14 politiecombi's in de straat naar het Pantheon vormden een groter obstakel). Probleem: Professor Bély en zijn seminarie hebben de benen genomen naar Versailles! Terwijl het gepeupel mort in Parijs, gaat hij in zijn paleis doceren over "L'Art de Régner" (ik had de aankondiging dus niet goed gelezen, "La Sorbone à Versailles" had dus ook een zekere fysieke en geografische component). Niet getreurd, mijn illustratiemateriaal uit Vincennes (dat ik gezien de intellectuele eigendomsrechten die erop rusten niet op internet mag zetten) gaf me genoeg inspiratie om nog een beetje aan mijn thesis voort te arbeiden.




(links in de hoek de half vernielde McDo)



Aangezien het internet in het Belgisch Huis al drie dagen zo dood is als het communautaire programma van de CD&V, besloot ik om tegelijk de WiFi van de Saint-Geneviève uit te proberen. Was dat even een misrekening. In plaats van de gebruikelijke honderd, stonden er nu ongeveer tweehonderd wachtenden aan te schuiven bij de ingang. Richting McDonalds dan maar. Om principiële redenen nog nooit binnengeweest, maar ze hebben er wél gratis WiFi (itt de Sorbonne). Helaas. De helft van de ruiten van de Amerikaanse consumptietempel waren aan diggelen geslagen door de jolige scholieren, die plots met een kleine duizend waren. Het etablissement is om begrijpelijke redenen dan ook gesloten. Ik heb vlug een paar plaatjes genomen. Met een laptop op de rug vond ik het niet meteen aangewezen om mee te demonstreren (hoewel ik dat uiteraard wel graag gedaan had). Om mijn mails te consulteren (een 40-tal ongelezen dingen, intussen), heb ik me opnieuw tot de private sector moeten richten: de Pub St-Hilaire achter het Panthéon verdraagt nog net een bezoek met een computer.


(Frankrijk, toch altijd een klein beetje communisme)

Vanavond staat nog een wijndegustatie op het programma in het Institut Géographique van de Sorbonne (Rue St-Jacques, tegen Denfert-Rochereau). De onlangs omwille van zijn arrogante houding tegenover de betogende studenten niet meer herkozen rector van Paris-IV, Jean-Robert Pitte, is naast geograaf ook groot promotor van de Franse gastronomische traditie. Om maar te zeggen dat geografen niet veel om handen hebben. Hij is de bezieler van Sarkozy's aanvraag om het Franse eten en drinken te laten erkennen door de UNESCO (waarvan de ambtenaren toch allemaal in Parijs zitten). Gelukkig staat de aangename zijde van zijn hobby ook open voor studenten.



Geen opmerkingen: