zaterdag, juni 06, 2009

Prono verkiezingen

De VRT-peiling geeft m.i. dit in zetels :
Europa:
groen 1
sp.a 2
CD&V 3
N-VA 1
openVLD 2
VB 2
LDD 2

Vlaanderen:
Groen 10
sp.a 18
cd&V 29
N-VA 12
openVLD 23
LDD 12
VB 19
UF 1

Ik denk niet dat dit de uitslag van morgen zal zijn. Ik denk:
- dat sp.a het beter zal doen (zoals Freddy Willockx)
- helaas ook het VB, dat nog altijd voor de VLD kan eindigen in zetels
- dat de PS beter zal standhouden dan gedacht en niet Ecolo, maar MR de grootste wordt in Brussel; voor een staatshervorming lijkt het me overigens beter om én PS én MR aan boord te houden (met cdH en Ecolo is het veel moeilijker onderhandelen, vooral over Brusselse dossiers)

Voor wie kies ik morgen ? Dat is natuurlijk 100% mijn eigen zaak. Ik stuur geen mails naar bekenden om deze of gene kandidaat aan te raden: ik denk dat mijn vrienden verstandig genoeg zijn om zichzelf een oordeel te vormen.

Er zijn wel een aantal mensen van wie ik hoop dat ze het persoonlijk goed zullen doen:

Europa:
- Saïd El Khadraoui (2) (ik ben het niet altijd met hem eens, maar hij verzet veel werk in het EP)
- Anne Van Lancker (3) (omdat ze het verdient om er opnieuw bij te zijn, cf. eerdere posts)
- Marleen Temmerman (2de opvolger)
- Louis Tobback & Freddy Willockx (lijstduwers opvolgers)

Vlaanderen:
- Issam Benali (10)
- Bruno Tuybens (26)
- Daniel Termont (27)
- Maarten Blondeel (14 opv)
- Dirk Van Der Maelen (16 opv)

In andere provincies en partijen kijk ik uit (neutrale uitdrukking, voor alle duidelijkheid) naar
- De score van Boudewijn Bouckaert als lijsttrekker van LDD en die van Derk-Jan Eppink op de Europese lijst
- Seppe De Blust en Erik De Bruyn in Antwerpen én of Kathleen Van Brempt erin slaagt om vanop de lijstduwersplaats in het Vlaams Parlement te raken (het zou wel mogen, na vijf jaar Vlaams ministerschap)
- Frank Vandenbroucke en Mia De Vits in Vlaams-Brabant (werkt die tandem) ?
- Michèle Hostekint in West-Vlaanderen (2de plaats sp.a)
- De sp.a-lijsten in Brussel (meerdere kandidaten: Yamila Idrissi, Bram Boriau, Els Witte, Pascal Smet...)
- Guy Haaze bij de SLP (zou dat niemand zijn om bij sp.a op een open progressieve lijst te staan ?)
- Kathleen Hutsebaut (plaats 25 op de CD&V in Oost-Vlaanderen en burgemeester van Zingem per 1 januari) en Veli Yüksel (4, schijnt de hele Turkse gemeenschap in Gent te hebben gemobiliseerd)
- Hilde "Haha" Crevits en Yves "katastrofe" Leterme
- Morel bij het VB
- Philippe De Backer bij de Europese VLD-lijst (zou die het niet beter doen dan Bart Somers als voorzitter ? niet dat dat zo moeilijk is, natuurlijk...)
- de score van Julien Uyttendaele (zoon van de echtgenoot van Laurette) op de Brusselse PS-lijst; idem voor die van Paul Magnette in Charleroi, Rudy Demotte in Ath en Elio Di Rupo in Mons (deze laatste drie vormen de resistentiemeter tegen de scandalitis)

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat
- Ann De Baetselier niet verkozen is (hoewel het er wel zo naar uit ziet)
- hetzelfde geldt voor Dany Verlinden en Annelien Coorevits (openVLD W-Vl)
- Yves Leterme weinig stemmen haalt (hij verdient niet beter)

Geen opmerkingen: