donderdag, september 10, 2009

Opel: game, set en own goal Merkel ?

Magna neemt 55% in Opel. De vier Duitse fabrieken blijven open. Antwerpen sluit gefaseerd. Overwinning voor de Bondsregering ? De Duitse media zijn genuanceerd. De vertegenwoordigers van de Länder en de Bund in de "Opel Treuhand" (overheidsconstructie om het bedrijf te controleren, maar niet te nationaliseren) zijn heel duidelijk: tenzij het Duitse insolventierecht gewijzigd wordt, zal het Magna/Opel-concern in 2010-2011 de boeken moeten neerleggen !

Bovendien steekt de Duitse staat meer dan 4 miljard euro in het bedrijf (zonder te kijken naar de bijkomende kredieten en borgstellingen), waar een inbreng van Magna van... 450 miljoen tegenover staat. Is dat wel geen heel duur electoraal cadeau ? Zowel Union als SPD steunen de beslissing, de liberalen vinden het weggesmeten geld. Er zullen herstructureringen volgen bij Opel. Het merk is nu niet aanwezig in Azië (wat -ik ben natuurlijk geen economist- een groot gemis zou zijn).

Heeft Merkel ook geen buitenlandse prijs betaald ? De partner van Magna is een Russische spaarbank, die grotendeels door de overheid wordt gecontroleerd. Misschien zal achteraf blijken dat Duitsland hier heel dom heeft gereden. Op korte termijn duidelijk winst: de arbeiders die haar in levende lijve hebben zien optreden zullen erin geloven. Of toch blij zijn dat ze hun job niet onmiddellijk verliezen. Op middellange termijn ziet het er blijkbaar slecht uit (faillissement in de mond nemen, net op de dag dat GM een principiële verkoopsbelofte bekend maakt, het is toch wel wat...). Op lange termijn misschien een heel domme zet. Na de botte weigering van Steinbrück om te "betalen" voor Oost-Europa een nieuw bewijs van de geërodeerde Europese loyauteit van de grootste lidstaat.

Merkel kiest weer een oplossing in het het "midden". Er is geen nationalisering, zoals de SPD wou. Maar de staat steekt er veel geld in, zonder echte garantie, behalve de werkgelegenheid op korte termijn. Opel wordt ook niet de kans gegeven om in te slapen. In de rat race tussen de autobouwers wil Duitsland nog mee doen (Sarkozy heeft ook zeer veel geld gestoken in de Franse fabrikanten, in Engeland is Rover failliet, GM herstart in Amerika). Maar is het dat wel waard ? Dit lijkt een operatie met enkel nadelen. Goed voor het imago, maar...

Benieuwd naar het debat op zondag tussen Merkel en Steinmeier. Maar normaal is dit dus een mooie kans voor de FDP, de zekerste optie voor een centrum-rechtse coalitie

Geen opmerkingen: