dinsdag, juni 15, 2010

Per partij (met Senaat en Franstaligen)

NVA:

Bart De Wever 785.776 461,701
Siegried Bracke 101.940 241,769
Jan Jambon 61.100 140,350
Geert Bourgeois 45.848 116,042
Frieda Brepoels 43.729 115,811
Jan Peumans 31.180 82,577
Ben Weyts 18.778 69,987
Sophie De Wit 26.918 61,832
Sarah Smeyers 21.182 50,237
Flor van Noppen 21.635 49,697

PS:

Elio Di Rupo 203.758 466,036
Michel Daerden 72.194 177,684
Paul Magnette 264.167 135,658
Laurette Onkelinx 40.621 110,328
Alain Mathot 42.730 105,167
Philippe Courard 22.899 95,721
Rudy Demotte 38.702 88,519
André Flahaut 19.009 75,184
Jean-Marc Delizée 24.104 74,166
Charles Picqué 27.127 73,678



MR:


Didier Reynders 61.848 169,236
Olivier Maingain 62.988 165,365
Sabine Laruelle 32.389 110,333
Charles Michel 31.272 100,952
Olivier Chastel 30.868 86,117
Armand De Decker 148.673 84,264
Louis Michel 127.878 72,478
Willy Borsus 19.541 66,566
Philippe Collard 12.124 62,787
Jacqueline Galant 18.256 50,931


CD&V:


Yves Leterme 101.830 260,012
Inge Vervotte 78.951 204,273
Marianne Thyssen 322.540 178,916
Hilde Crevits 50.619 129,250
Stefaan De Clerck 43.946 112,212
Pieter De Crem 39.666 106,288
Raf Terwingen 32.009 95,822
Hendrik Bogaert 37.095 94,718
Jo Vandeurzen 29.641 88,734
Joke Schauvliege 25.620 86,061


sp.a:


Caroline Gennez 41.284 108,868
Renaat Landuyt 38.216 108,600
Johan Vande Lanotte 188.811 106,322
Frank Vandenbroucke 177.663 100,044
Bruno Tobback 25.713 97,198
Dirk Van Der Maelen 34.331 94,052
Patrick Janssens 32.104 84,660
Peter Vanvelthoven 27.221 82,502
Ingrid Lieten 23.205 70,330
Maya Detiège 18.901 49,843


VLD:


Alexander De Croo 301.917 177,398
Matthias De Clercq 60.291 150,442
Vincent Van Quickenborne 45.222 133,000
Annemie Turtelboom 35.861 101,375
Herman De Croo 36.988 92,295
Patrick Dewael 24.497 86,832
Guy Verhofstadt 32.213 80,380
Guy Vanhengel 20.524 75,346
Gwendolyn Rutten 14.874 62,214
Marino Keulen 15.760 55,863

VB:

Gerolf Annemans 56.226 144,216
Filip Dewinter 200.024 120,694
Guy D'Haeseleer 25.441 72,476
Bert Schoofs 18.726 64,824
Filip De Man 11.870 52,058
Bruno Valkeniers 14.378 36,879
Peter Logghe 10.563 35,962
Anke Van dermeersch 49.336 29,769
Christine De Winter 5.396 28,578
Barbara Pas 9.794 27,901

cdH:

Benoît Lutgen 33.038 131,415
Joëlle Milquet 33.097 115,355
Melchior Wathelet 30.563 97,341
Maxime Prévôt 20.226 84,513
Francis Delpérée 107.589 75,455
Catherine Fonck 22.482 72,076
Josy Arens 15.972 63,532
Marie-Dominique Simonet 19.346 61,616
Isabelle Poncelet 11.466 45,608
André Bouchat 11.024 43,850


Ecolo:

Muriel Gerkens 14.657 46,806
Jacky Morael 60.327 41,215
Jean-Michel Javaux 58.585 40,025
Olivier Deleuze 14.617 36,538
Georges Gilkinet 6.705 30,791
Isabelle Durant 40.167 27,442
Laurence Lambert 5.702 26,185
Jean-Marc Nollet 7.445 25,840
Juliette Boulet 7.192 24,962
Zoé Genot 9.500 23,747

Groen!

Meryem Almaci 25.100 79,970
Eva Brems 12.549 65,703
Wouter De Vriendt 11.302 45,421
Freya Piryns 52.719 42,046
Stefaan Van Hecke 10.283 35,194
Elke Decruyenaere 8.589 29,396
Ingrid Pira 9.140 29,120
Mieke Vogels 8.543 27,218
Veerle Dejaeghere 4.804 19,307
Fatiha Dahmani 22.073 17,604

4 opmerkingen:

Rampjaar zei

En de vraag is nu meer van 'hoe nu verder na de verkiezingen?' (wat dat betreft kunnen we elkaar dus de hand schudden).

In de Nederlandse pers werd al gemeld dat er door N-VA al concessies gedaan zouden zijn. Kunt u misschien ook voor de Nederlandse lezer een artikel schrijven, gelijk u ook voor de Fransen/Franstaligen heeft gedaan?

Het beeld van de franstaligen is overigens hier uitermate negatief en dat beeld wordt nu niet positief beinvloed door het aanleggen van corridors van Wallonie naar Brussel.

(ja, ik weet het- wij hebben Wilders, dat is ook een idioot)

Frederik Dhondt zei

Als ik er de tijd voor vind, wil ik nog wel een artikel voor Nederlanders plegen.

Het beeld van de Franstaligen valt te nuanceren voor de Nederlanders, net zoals dat van de Vlamingen te nuanceren valt voor de Fransen. Ik heb niet de indruk dat het corridor-idee een doorslaggevende rol zal gespeeld hebben in het verzieken van de sfeer.

Momenteel bejegenen de twee overwinnaars elkaar met vriendelijke uitlatingen. We hopen dat dit zo blijft. Over "concessies" van N-VA is niets bekend (hoewel die uiteraard onvermijdelijk zijn, willen we ooit uit BHV en de staatshervorming geraken).

Rampjaar zei

Er spelen natuurlijk veel meer dingen dan gesteggel over de taal waarin een gemeenteambtenaar je te woord staat. Ik heb de Belgische politiek wel een tijdje gevolgd maar na de zoveelste kabinetswisseling en nieuw opgerichte partijen ben ik daar zo'n jaar of 10 mee opgehouden. Ik heb dus het einde van de VU gemist en de oprichting van de N-VA. Elke keer hoorde ik dan wel van 'ja er moet nu wat veranderen anders gaat Belgie uit elkaar', dit was bij de laatste verkiezingen ook zo en dat zal bij de volgende ook wel zo zijn.

Frederik Dhondt zei

Het probleem van de communautaire partijen is vrij ingewikkeld. Tien jaar geleden dacht iedereen dat het nu wel gedaan was met al dat institutionele gehakketak en dat de toenmalige regeringen een stabiele "modus vivendi" gevonden hadden.

In werkelijkheid droeg de staatshervorming van 2001, die de financieringswet heeft aangepast ten voordele van de gemeenschappen, de kiemen van de huidige problemen in zich. De federale overheid is ondergefinancierd en raakt maar niet uit de hervorming van haar basistaken (justitie, financiën).

De traditionele partijen hoopten allemaal een deel van het VU-electoraat (toch 10% in een zeer versnipperde uitslag in 1999) naar zich toe te trekken. VLD en sp.a assimileerden een aantal politici die eerder progressief of liberaal dan nationalistisch dachten, maar een "harde kern" die CD&V te allen prijze wou binnenhalen om paars te kunnen breken, is uiteindelijk sterker gebleken dan de CD&V zelf.

Ondanks alle grote electorale veranderingen, is het Belgische politieke systeem vrij inert. Iedereen is wel altijd ergens aan de macht en om iets te veranderen moet ongeveer iedereen akkoord zijn. Het valt dan ook te verwachten dat als N-VA en PS een staatshervorming kunnen uitwerken, de N-VA nog maar een heel klein deel van haar programma zal kunnen uitvoeren.

Dat is niet slecht voor de continuïteit en stabiliteit van de staat. Je moet eerst uit je ruzies raken. Hoe lang het ook kan duren om de neuzen in dezelfde richting te krijgen.

Maar het is natuurlijk wel frustrerend dat op die manier een aantal slepende problemen maar niet opgelost geraken. Veel zaken zouden in België "from scratch" mogen worden herschreven, omdat in de praktijk de uitzondering of de ontduiking eerder de regel geworden is (fiscaliteit, sociale zekerheid) dan wat in de wetboeken staat. Politici schijnen evenwel sterker te zijn in het vinden van excuses waarom er niets moet veranderen of in "loodgieterij" (= het bijschrijven van nog een uitzondering of gewoon het niet uitvoeren), dan in het zoeken naar oplossingen.