woensdag, december 14, 2011

iCloud en Goodreader: een gewaarschuwd man...


Sinds de maand mei behoort uw dienaar tot de enthousiaste fans van Apple's wonderlijke wereld van visueel redeneren en intuïtieve besturingssystemen. Ik besloot toen namelijk een iPad2 aan te schaffen. Een verademing voor iedereen die veel teksten moet annoteren: dankzij de geweldige app goodreader kan je immers met een eenvoudige vingerbeweging belangrijke zaken aanduiden op een 18de-eeuws document, bladwijzers invoegen, inzoomen tot de kleinste details... Een hoop tijd gewonnen, en tijd om definitief afscheid te nemen van de fameuze "fiches" waarop je informatie over je bronnen noteert of extensief overschrijft. In wezen zijn notities in Word of Excel niet veel anders dan dat. Dankzij Goodreader hoef je enkel je foto's in een pdf te gooien. Wanneer je een artikel of grotere tekst uitschrijft, ligt de iPad links of rechts van je. Spaart dus een tijdrovende tussenfase uit.

Waar knelt het schoentje nu ? iCloud heeft in de gratis versie 5 GB opslagruimte. Je veronderstelt dus, dat je wel een waarschuwing krijgt wanneer die limiet (bijna) bereikt is. Tot mijn verrassing gebeurde dat eergisteren. Hoewel ik al een aantal weken niets had toegevoegd. Goodreader moet dus wel erg traag (WiFi-)synchroniseren met iCloud.

De verrassing werd nog groter toen ik twee zaken naast elkaar legde:
- de lijst van opgeslagen bestanden, die je via het instellingenscherm van de iPad kan oproepen
- de lijst van iCloud-bestanden in Goodreader

De tweede was véél langer dan de eerste. Nu goed, ik had geen zin om een abonnement bij Apple te nemen (je betaalt een jaarlijks bedrag voor die opslagruimte, voor je het weet ben je een melkkoe). iCloud "ontstoppen" was niet zo moeilijk: bestanden downloaden => naar gewone map slepen => naar PC/externe HD kopiëren en zo plaats vrijmaken.

Probleem: er blijven een twaalftal (grotere) bestanden over (compilaties van archieffoto's uit Parijs en Londen), die iCloud niét en Goodreader wél als iCloud-bestanden ziet. Downloaden blokkeert telkens. Gevolg: ik ben de versie die ik in Goodreader bewerkt heb, waarschijnlijk kwijt (de originelen uiteraard niet, aangezien ik altijd met een drietal backups van archiefmateriaal/boeken/artikels werk).

Moraal van het verhaal: blijf weg van iCloud in Goodreader. (en gebruik je iPad als een grote USB-stick; eens bewerkt, direct backup op PC maken)

1 opmerking:

Wai-Hoi zei

Ik kan Evernote aanraden als cloud storage systeem!