maandag, december 31, 2012

De wondere wereld der internetsnelheden

Uw dienaar zag een paar dagen terug een kort item op de RTBf, gewijd aan een website waar de consument terecht kan voor de meting van de daadwerkelijke verbindingssnelheid van je ISP (internet service provider).

Toen ik met de feestdagen thuis nog wat oudere laptops en pc tot leven wou wekken, viel het me op dat het synchroniseren van mijn cloudbestanden nogal lang duurde. Ongeveer een uur of twaalf (!). Nochtans is er thuis adsl, in een pack-aanbod, dat ook telefonie omvat. Destijds een goedkope manier om van een duur belgacom-abonnement af te raken, en toch het vaste nummer te behouden.

Nu goed, adsl is thuis altijd al traag geweest: er ligt (zoals in vele huizen, I guess) gewoon koper telefoondraad, en televisiekabel voor digitale tv. Aangezien deze laatste optie in een pack-formule (= alles over telefoonkabel: internet, digitale tv, telefoon) duurder uitviel, werd er gekozen om alles op adsl te baseren (= snel internet, internettelefonie; (digitale) tv bij telenet houden).

Onze provider heeft een "supersnel" aanbod in de steden, maar bereikt met -een minder snel, maar toch nog steeds snel genoeg- aanbod ook de randgemeenten. Zingem kan in dit geval als randgemeente van Gent er nog net mee door.

Allemaal goed en wel, tot het mobiele internet zijn intrede deed. Dankzij de genereuze surfvolumes van Mobile Vikings die ik (à rato van 2 GB voor € 15/maand) nooit op krijg, besloot ik even te vergelijken tussen:
- pc verbonden met wifi thuis < adsl
- pc verbonden met wifi gsm < 3G

Verrassing, o verrassing ! Mobile Vikings (= 3G op het netwerk van Base), blijkt VIJF KEER SNELLER dan de adsl-verbinding.

(gsm-verbinding)

(adsl-abonnement)

De minister van Economie en Consumentenzaken zat een paar dagen terug bij Polspoel op KanaalZ, en kreeg de vraag of hij nog iets wou doen aan de consumentencontracten bij internet en telecom. In zijn analyse was de situatie niet zo erg (als je bij Mobile Vikings zit, bijvoorbeeld, kan ik dat aannemen), maar werden eerder te zware/dure pakketten verkocht aan eerder bescheiden gebruikers.

Misschien is surfsnelheid ook een probleem om eens te bekijken ? Ik neem aan dat het niet te doen is om overal glasvezelkabel te leggen in de buitengebieden (cf. als Delanoë in Parijs zijn doelstelling niet haalt, is het waarschijnlijk niet realistisch om kabel te leggen tot in Sint-Maria-Oudenhove of Kijkuit). TestAankoop kaartte het probleem eerder aan ("Surfsnelheid: providers geven ideaalbeeld", 5 juni 2012) en suggereert klanten om een korting op de prijs te bedingen bij de provider. Een correctere dienstverlening lijkt me een adequatere remedie.

Geen opmerkingen: